Social media strategie

Social media is niet meer weg te denken in ons hedendaags leven. Zelfs scholen gebruiken het om meer leerlingen te bereiken. Veel mensen, waaronder ook veel jongeren, kijken dagelijks op hun smartphone om hun social media accounts bij te houden. Hier ligt natuurlijk een kans voor de minor online marketing.

Minor online marketing

De minor online marketing zal social media in moeten zetten om meer bekendheid van de minor te genereren. Ook zal het dan een stuk duidelijker worden voor de leerlingen wat de minor online marketing inhoud. Online marketing is vak dat steeds belangrijker gaat worden in de toekomst. Er komen steeds meer webshops/websites bij en door alle concurrenten, kun je als bedrijf door de bomen het bos niet meer zien. Online marketing heeft hier een oplossing voor om met creatieve manieren toch nog op te vallen tussen al die bedrijven die op het internet business voeren. Search engine optimization is een term die de online marketeer zich eigen heeft gemaakt. Door je website zo te optimaliseren kun je met weinig geld in de top staan van de organische zoekresultaten.

Meer leerlingen

Klant acquisitie is het doel waar de minor online marketing social media voor in moet zetten. Dit wordt ook vaak marktbewerking genoemd. Het klantenacquisitieproces bestaat uit 3 delen: De marketingcommunicatie om met de klant in contact te komen, het verkoopproces om klanten te overtuigen het product echt te kopen en het vaststellen van de prijs. De laatste valt natuurlijk weg voor de minor, omdat er niks verkocht wordt. Het is de bedoeling dat de minor ervoor zorgt dat social media ingezet wordt om meer leerlingen te trekken naar de minor online marketing. Zoals ik al eerder beschreef, wordt online marketing steeds belangrijker. Door goed de potentiele leerlingen te informeren zal de kans stijgen dat er meer leerlingen voor deze minor kiezen. Social media kan hier goed ingezet worden door bijvoorbeeld filmpjes te laten zien van de lessen of een hoorcollege. Ook kan er veel content gedeeld worden, wat er voor zorgt dat de minor bekender wordt.

Welke kanalen?

Facebook is het populairste social media platform die gebruikt wordt. Ook zal de minor een Instagram en Snapchat account aan moeten maken, omdat deze ook veel gebruikt worden door jongeren. Facebook kan gebruikt worden om content te delen zoals blogs. Instagram en Snapchat kunnen gebruikt worden om filmpjes en video’s te verspreiden. Doordat mensen nu meer te zien en te lezen krijgen waar de minor over gaat, zal het aantal leerlingen stijgen. Ook voorkomt dit dat leerlingen bijvoorbeeld de verkeerde keuze maken. Door social media zullen sommige leerlingen natuurlijk er ook achter komen dat de minor niks voor hen is. Ik denk dat het een goed idee is dat de minor online marketing meer de social media kanalen gaat gebruiken.

Docent versus Student

Het beste beeld over de minor kan gecreëerd worden als zowel docent en leerling zich bezig houden met de social media kanalen. Docenten zullen sneller een mooier beeld willen scheppen van de minor. Daarom vind ik het belangrijk als er ook leerlingen bevoegdheden krijgen om de social media accounts bij te houden. Zo wordt er een realistisch beeld gecreëerd, waar de potentiele student echt iets aan heeft. Samen kunnen docent en student de strategie uitwerken waardoor meer studenten te horen krijgen wat online marketing inhoud.

 

Nel, J. (2014, 7 januari). Boekbespreking basisboek online marketing. Geraadpleegd op 13 april 2017, van
http://emarketingblog.nl/2014/01/boekbespreking-basisboek-online-marketing/