Ken je klant met Social commerce!

E-Commerce oftewel E-business is een verzamelnaam voor aankopen die digitaal gedaan worden. Dit betekent het traject dat de klant doorstaat om een aankopen te doen op het internet. De term E-Commerce bestaat al vrij lang. Vanaf de jaren 70 maakten banken gebruik van het computernetwerk om geld uit te wisselen. De term werd pas echt populaire met de opkomst van online shoppen (Marketingtermen, 2017).

Het Internet heeft de term E-commerce doen rijzen. De meeste mensen hebben ooit weleens iets online besteld. Onder E-commerce vallen veel verschillende deelgebieden. Social commerce is het deelgebied wat ik vandaag ga bespreken.

Wat is Social Commerce?

Social Commerce is zoals ik al eerder zei een deelgebied van E-commerce. Hierbij is er een specifieke rol voor sociale netwerken bij het kopen en verkopen van onlineproducten. Het is een trend die zich nog volop aan het ontwikkelen is. Yahoo is het bedrijf dat als eerst de term Social commerce ging gebruiken. Gebruikers reviews, het online delen van productinformatie, wenslijsten en adviezen zijn deelonderwerpen die belangrijk zijn bij Social commerce.

De kledingbranche is een mooi voorbeeld waar Social commerce vrij belangrijk is. De fashion communities zijn belangrijk in de kledingbranche, omdat hier vaak onderling discussies zijn over kleding. Ook wordt hier vaak gepraat over kleding en een mening gegeven over een bepaald merk. Vele van deze webshops bevatten de mogelijkheid tot het geven van ratings, schrijven van recensies & aanbevelingen (Lacoste, 2017).

Waarom beïnvloeden reviews ons?

Online ratings en reviews worden steeds belangrijker. Maar waarom wordt de consument hierdoor beïnvloed? Het antwoord hierop is te vinden in de theorie van Cialdini. Volgens Cialdini zijn er zes principes die invloed hebben op de dagelijkse beslissingen van consumenten.

  • 1. Wederkerigheid. Consumenten zijn gewend om ‘iets terug te doen’ wanneer zij iets krijgen. Denk hierbij aan een cadeau of een rondje in de plaatselijke kroeg;
  • 2. Betrokkenheid en consistentie. Wanneer een consument eenmaal ‘ja’ heeft gezegd, dan zegt hij vaak ook ‘ja’ tegen een volgend voorstel. De consument hecht waarde aan consistentie, inconsistentie geeft een gevoel van persoonlijk falen. Vele consumenten krijgen vaak een oncomfortabel gevoel bij tegenstrijdige ideeën.
  • 3. Social proof. De waargenomen waarheid van een idee neemt toe naar mate meer mensen zich achter dit idee scharen. Bijvoorbeeld als 10 van je vrienden naar een evenement gaan dan wordt de kans groter dat jij ook naar het event gaat;
  • 4. Autoriteit. Consumenten laten zich sneller beïnvloeden door een expert. Veelal onder het motto: “Als een expert het zegt, dan moet het wel waar zijn”.
  • 5. Liking. Personen worden makkelijker overtuigd door personen die ze leuker vinden. Dit kan zijn omdat zij zich aangetrokken voelen tot deze persoon of juist omdat ze veel gemeenschappelijk hebben.
  • 6. Schaarste. Producten met die schaars zijn krijgen vaak een meerwaarde. Denk hierbij aan een exclusief horloge of een gelimiteerde uitgave van een tijdschrift (Lacoste,2017). 

De samenhang met E-Commerce

Social commerce is een manier om de interactie aan te gaan met je klant. Bedrijven hebben maar een belangrijk doel op Internet: Ervoor zorgen dat de binding met de klant groter wordt, waardoor de klant meer zal gaan afnemen. Social commerce is een prachtige manier die je hiervoor kunt gebruiken. Door het gebruik van de sociale kanalen zal het makkelijker worden om je doel te bereiken. Ook verklein je hierdoor de afstand tussen jou en de klant. Dit allemaal maakt het makkelijker voor je potentiele afnemer om een klant van jou te worden.

Facebook en Pinterest zijn de Social mediakanalen die het grootste zijn in e-commerce sales. Door het juist gebruik van deze platformen zal je je verkopen zien stijgen. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld het webcare team van KLM. Ze zijn de hele dag bezig op facebook om te reageren op de posts van hun volgers. Dit doen ze met een tikkeltje humor. Hier zie je hoe goed de interactie via Social media werkt. Vaak worden de reacties van het KLM webcare team gewaardeerd en overgenomen door andere facebook pagina’s. Dat is wat KLM wil bereiken. Ze willen dat er over hun gepraat wordt op internet.

Trends en ontwikkelingen

Social Commerce is een begrip dat de laatste jaren heel belangrijk aan het worden is. Steeds meer mensen maken gebruik van Social media. Er zijn een aantal trends die belangrijk worden in de toekomst.

  • Video’s: We hebben het allemaal gezien de verschuiving op facebook van geschreven berichten naar video’s. Video’s zijn super belangrijk geworden. De interactie met een video is natuurlijk vele male groter dan met een geschreven bericht. Zo zie je dat steeds meer platformen ervoor kiezen om een mogelijkheid toe te voegen om met video’s te adverteren.
  • Chatapps: chatapps worden vele malen vaker gebruikt dan sociale netwerken. Bedrijven weten dit ook en zijn er mee bezig om steeds meer vertegenwoordigt te zijn op chatapps zoals WhatsApp. 2017 wordt het jaar waar dit nog gebruikelijker gaat worden. Ook zullen de chatbots steeds belangrijker gaan worden aankomende jaren.
  • Rate me: Beoordeling worden steeds belangrijker. Steeds meer consumenten kijken naar de beoordelingen voordat ze besluiten om iets te kopen. Het jaar 2017 wordt het jaar waarbij bedrijven nog meer gaan inzetten op de beoordelingen van hun klanten. We moeten verwachten dat bedrijven vaker zullen vragen om een beoordeling achter te laten. Waarschijnlijk zullen er nieuwe trucjes komen om dit voor elkaar te krijgen.
  • Influencer marketing: veel mensen hebben tegenwoordig duizenden volgers, die hun op de voet volgen. Dit is een kans voor bedrijven om via deze weg hun producten te promoten. Doordat deze personen dichterbij de consumenten staan zal het makkelijk voor hen zijn om de producten echt aan de man te brengen (floship, 2017).

 

Dit is een hele nieuwe vorm van marketing, die de bedrijven moeten gaan snappen als ze nog een belangrijke speller willen zijn op het internet. Door alle advertenties op internet zie je door de bomen het bos niet meer. Er zullen nieuwe manieren ontdekt moeten worden om de consument te bereiken. Social Commerce zal steeds belangrijker gaan worden in de toekomst.

 

 

Bronnen:

Marketingtermen. (z.d.). e-commerce. Geraadpleegd op 18 mei 2017, van
http://www.marketingtermen.nl/begrip/e-commerce
Lacoste. (z.d.). social commerce en de sociale omgeving. Geraadpleegd op 18 mei 2017, van
http://www.livewallconcepts.nl/blog/social-commerce-en-de-sociale-omgeving
Floship, (z.d.). Social Commerce trends. Geraadpleegd op 18 mei 2017, van
https://www.floship.com/social-commerce-trends/