Interview online marketeer

Voor de minor online marketing heb ik een aantal vragen voorgelegd aan een online marketeer.

1. Waarom is Social media zo belangrijk binnen online marketing?

Een aantal jaar terug zouden mensen je voor gek verklaren als je zei dat Social media heel belangrijk ging worden in de toekomst. Nu zijn we op het punt aangekomen dat je als bedrijf echt niet meer kunt permitteren om niks met Social media te doen. De reden waarom Social media zo belangrijk is, is omdat het populair is bij de mensen. Een goede marketeer weet dat hij op de plek moet zijn waar zijn doelgroep zit. Omdat zoveel mensen jong of oud Social media gebruiken, kunnen veel bedrijven de platformen van Social media gebruiken om hun boodschap over te brengen naar potentiele klanten. Neem Facebook als voorbeeld. Facebook heeft meer dan 1.5 miljard gebruikers. De meeste bedrijven kunnen hier hun doelgroep vinden.

2. Wat is de beste manier om meer traffic naar je website te krijgen?

Er is niet echt een manier die eruit springt om meer traffic naar je website te krijgen. Het is een combinatie van meerdere factoren. Zo kun je denken aan SEO, SEA, websiteoptimalisatie en e-mailmarketing. Social media is trouwens ook een belangrijke factor om meer mensen naar je website te lokken. Het beste wat je kunt doen is al deze factoren proberen te optimaliseren. Binnen SEO zou je bijvoorbeeld kunnen gaan bloggen. Ondertussen zet je een Adwords campagne uit om je SEO te versterken. Binnen Social media zou je bijvoorbeeld de blogs kunnen delen met een link naar je website. Dus zoals ik al zei het zijn meerdere factoren die je op orde moet hebben om de juiste traffic naar je website te leiden.

3. Hoe ziet de toekomst van online marketing er volgens jou uit?

Online marketing is een vakgebied wat nooit stilstaat. Elk jaar verandert er van alles en moeten we nieuwe dingen bijleren. Wat nu vooral een trend is, is dat bedrijven steeds meer video’s gebruiken. Als je bijvoorbeeld facebook opent, zie je bijna geen geschreven berichten meer. Meestal is het een video met een kleine beschrijving. Dat was een aantal jaar terug heel anders. Je doelgroep bereiken via een vlogger is ook iets dat steeds meer gedaan wordt. Verder komen er weleens nieuwe updates van Google uit, wat weer een schommeling veroorzaakt in de organische zoekresultaten. Het is dus belangrijk dat je onthoudt, dat je als online marketeer altijd moet bijleren. Elke keer als Google een nieuwe update van de algoritmes uitbrengt moet je ervoor zorgen dat je weet wat er veranderd is en zo nodig je alles aanpast om je SEO weer te optimaliseren.

4. Hoe zou jij een zoekwoordenanalyse aanpakken?

Als je erachter wil komen op welke zoekwoorden jouw doelgroep zoekt, dan is het slim om een zoekwoordenanalyse te maken. Wat ik zelf doe, is dat ik rond ga kijken op google waar de mensen eigenlijk op zoeken. Verder kun je binnen Google Adwords kijken hoe vaak er naar de zoekterm gezocht is. Ook zie je dan hoe hoog de concurrentie is bij bepaalde zoekwoorden. Zo heb je met verschillende manieren meerdere zoekwoorden bij elkaar. Dan ga je kijken naar de woorden waar je zelf op gevonden wil worden. Er zijn ook veel tools die je helpen bij een zoekwoordanalyse, maar deze zijn vaak betaald.

5. Waarom hebben blogs zoveel invloed op je SEO?

Het bloggen heeft zoveel invloed op je SEO, omdat de algoritmes van Google deze meenemen in het indexeren van de website. Daarom is het ook heel belangrijk dat je een zoekwoord neemt die je gebruikt voor de blog. Doe je dit goed en optimaliseer je de technische SEO, dan zal je merken dat je steeds beter ranked in de organische zoekresultaten van Google.