Google analytics op je blog

Ben jij ook benieuwd waar je traffic vandaan komt en wat het klik gedrag van jouw lezers is? Misschien is Google analytics voor jou een handige tool om meer inzicht te krijgen op de statistieken van jouw website.

Hosten van je website

Het is belangrijk om je eigen website te hosten als je gebruik wil maken van Google analytics. Er zijn verschillende hosting partijen waar je voor een paar euro per maand een webhost hebt. Ook zit hier vaak een gratis domeinnaam bij. Ik heb er voor gekozen om mijn website te hosten bij Strato. Voor maar 3 euro per maand heb ik een host met voldoende tools en een gratis domeinnaam. Let er wel op dat het een aantal uur duurt voordat je toegang hebt tot de host.

Tijd voor Google analytics

Zodra je de host hebt gekocht en wordpress hebt geïnstalleerd is het tijd om Google analytics op je website te laten draaien. Je kunt dit op verschillende manieren doen. De makkelijke manier, waar ik ook voor gekozen heb, is Google analytics met een plugin op je website te installeren. Analytics Code Integration is de plugin die ik heb geïnstalleerd. Zodra je de plugin hebt geïnstalleerd moet je een account aanmaken op de website van Google analytics. Hier stel je in op welke website je Google analytics wil laten draaien. Zodra je alle informatie in hebt gevuld krijg je een code van Google. Deze code die vul je in bij de plugin die je net hebt geïnstalleerd. Als het goed is kan je vanaf nu alle statistieken gaan bijhouden op Google analytics.

Dashboard

Nu je Google analytics hebt ingesteld op je website, is het nu tijd om je dashboard instellen op je account. Op je dashboard zet je statistieken die voor jou belangrijk zijn. Zo heb je in een overzicht van alle belangrijke informatie bij elkaar. Een dashboard instellen doe je door in te loggen op google analytics en bij dashboard op maken te klikken. Hieronder zie je hoe ik mijn dashboard heb ingesteld. Ik heb voor een aantal interessante metrics gekozen. Ik wil natuurlijk weten hoeveel mensen op mijn website komen. Het is natuurlijk ook belangrijk om te weten hoeveel mensen er wegklikken na het laden van één pagina (bouncepercentage). Ook vind ik het belangrijk om te weten hoe lang een bezoeker gemiddeld op mijn pagina zit. Door al deze statistieken is het mogelijk om je website te optimaliseren voor de bezoekers. Zo kun je bijvoorbeeld zien waar mensen afhaken. Ook is het mogelijk om te zien dat er bepaalde blogs niet gelezen worden.

Funnel

Als je iets specifieks wil weten is het handig om een doel in te stellen. Google zal op basis van het doel hiervoor alle relevante informatie voor je verzamelen. Ik heb bijvoorbeeld als doel gekozen hoeveel mensen er uiteindelijk op mijn contactpagina klikken. Een doel instellen, kun je doen door te klikken op beheerder om vervolgens onder weergave te klikken op doelen. Vervolgens klik je op een nieuw doel aanmaken. Bij doelconfiguratie kun je kiezen voor sjabloon, slim doel of aangepast. Voor de uitleg heb ik gekozen voor aangepast. Daarna kom je op een pagina en moet je kiezen uit het type informatie dat je wil verzamelen. Bij mij is dit vanzelfsprekend het kopje bestemming, omdat ik wil meten hoeveel lezers er uiteindelijk op de contact pagina klikken. Bij bestemming heb ik de url van mijn contactpagina ingevuld, omdat ik aan de hand hiervan de traffic wil meten. Je kunt ervoor kiezen om een trechter aan te maken. Zo kun je de stappen invullen van pagina’s  wat jij wil meten. Zo heb ik ervoor gekozen om te meten hoeveel mensen er vanaf mijn homepage doorklikken naar de blog over snapchat, om vervolgens weer op contact te klikken.

Het is even puzzelen hoe Google analytics werkt, maar als je het eenmaal door hebt kun je je website gaan optimaliseren aan de hand van de data die je krijgt van Google analytics.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *