Google Adwords

Veel mensen denken dat SEO en SEA hetzelfde zijn. Op bepaalde gebieden raken deze twee onderwerpen elkaar wel, maar toch zijn er ook een aantal verschillen.

Google Adwords
Google Adwords

Search Engine Optimization

SEO (Search engine optimization) zorgt voor een betere vindbaarheid in de organische resultaten. De algoritmes van Google bepalen op welke rang je komt in de zoekresultaten. Er zijn hier meerdere factoren bepalend. Zo wordt er gekeken naar het aantal inkomende en uitgaande links vanaf jouw website. Ook worden de teksten geanalyseerd door Google en wordt er gekeken hoe relevant dit is. Hierdoor is het belangrijk dat je content op de website klopt. Doe je dit goed, dan zal Google je belonen door een betere plek te geven in de organische zoekresultaten. Zoals je ziet is het niet alleen de bedoeling dat je de teksten leesbaar maakt voor je lezers, maar ook voor de algoritmes van Google.

Search Engine Advertising

SEA oftewel Search Engine Advertising zorgt voor meer traffic op je website via de advertenties. Bij SEA draait het vooral om zo goed mogelijk je doelgroep te bereiken. Het is belangrijk dat de advertentie doelgericht opgesteld wordt om zo de advertentie optimaal te benutten. Hiervoor doe je een zoekwoorden analyse om de juiste zoektermen vast te stellen. Het kost veel geld, maar als je je campagne goed opstelt zal je ook veel bereiken. Bij SEA stel je zelf in hoeveel je per klik wil betalen. Zo kun je je zelf bepalen hoeveel je per dag kwijt wil zijn aan SEA.

Raakvlak SEO & SEA

Het raakvlak tussen SEO en SEA ligt op het gebied van de zoekwoorden analyse en strategie. Een SEA campagne versterkt de SEO van je website. Zo kun je een betere zoekwoordenanalyse uitvoeren als je eerst een SEA campagne opzet. Doordat je geld besteed aan campagnes op Google, zal Google je in de zoekwoordenplanner steeds nauwkeuriger vertellen hoeveel op bepaalde zoekwoorden wordt gezet. Deze aantallen helpen je dus om een betere zoekwoordenanalyse uit te voeren voor je SEO. Een SEA-campagne geeft je ook snel inzage in de conversiekracht van verschillende geteste zoekwoorden. Ook heeft de sitesnelheid een positieve effect op je SEA en SEO. Google gebruikt de sitesnelheid ook om de organische ranking van je website te bepalen. Tegelijkertijd heeft de sitesnelheid ook een rol in het bepalen van de kwaliteitsscore bij SEA.

Customer lifetime value

Met de Customer life time value bereken je de opbrengt die je aan een klant verdient in de totale periode dat deze klant bij je bedrijf klant is. Dit is het bedrag wat je verdient hebt aan de klant van de eerste tot zijn laatste aankoop. Door deze bedragen in kaart te brengen is het makkelijker om je marketingbudget te bepalen. Door deze berekening goed uit te voeren, zal er een goede kosten baten analyse uit komen. Hierdoor weet je of je return on investment goed zit.

Hoe bereken je de Customer lifetime value?

Lifetime value is een uitgebreide versie van de return on investment. De ROI bereken je door de kosten te delen door de opbrengsten. Bij de lifetime value wordt er ook gekeken naar de periode dat een klant, klant is. Er zijn op internet verschillende manieren te vinden om de lifetime value te berekenen. De makkelijkste formule gaat als volgt:

CLV = W (gemiddelde Winst per bestelling) x A (gemiddeld Aantal bestellingen per klant)

Ontwikkelingen search engine advertising

Doordat online steeds belangrijker wordt in het leven van de consumenten, probeert Google Adwords de advertentie mogelijkheid steeds beter te optimaliseren. Hierdoor zijn er een aantal ontwikkelingen die van belang zijn om te weten.

Advertentie in rechterkolom weggehaald

Zodra je een zoekopdracht uitvoert op Google zie je in de meeste gevallen de betaalde advertenties bovenaan. Daaronder komen de organische resultaten wat onder SEO valt. Eerst werden er maar 3 advertenties getoond, maar Google heeft het aantal verhoogd naar 4 advertenties. Ook zijn de advertenties in de rechterkolom weggehaald. Dit is natuurlijk nadeliger voor bedrijven omdat er meer betaald moet worden om een plekje te bemachtigen.

Expand tekst ad

Google heeft de mogelijkheid om een extra regel toe te voegen aan de tekstadvertenties een tijdje geleden toegevoegd. Ook hebben ze ervoor gezorgd dat er meer leestekens toegevoegd kunnen worden. De nieuwe advertentie mogelijkheid zorgt ervoor dat de advertenties op mobiele telefoons maximaal worden benut. De expanded tekst ads zorgt ervoor dat de advertenties nog meer opvallen, waardoor de klikratio groter wordt.

Voice search

Inmiddels zijn we wel bekend met de spraak gestuurde zoekopdrachten. 20% van de zoekopdrachten in Google wordt uitgevoerd met voice search. Dit zal natuurlijk de toekomst worden en Google zal hier op in moeten spelen. Doordat spraak gestuurde zoekopdrachten meer vraag gestuurd zijn, wordt het moeilijk om hier op in te spelen. Hoe Google deze trend gaat verwerken in de search advertising is nog niet bekend.

Een specifiekere targeting Tool

Google Adwords heeft in het laatste kwartaal van 2016 een targeting tool toegevoegd aan de advertentie mogelijkheden. Deze tool zorgt ervoor dat je advertenties nog ‘persoonlijker’ kunt maken. Zo is het mogelijk om aanpassingen in te stellen op basis van leeftijd en geslacht. Dit is natuurlijk een mooie manier om nog beter je doelgroep te bereiken. Want iedere marketeer weet dat hoe persoonlijker de advertentie is, hoe beter de advertentie werkt.

Do’s & dont’s

  • Do: SEA kun je gebruiken om een beter inzicht te krijgen om je SEO op orde te hebben. Zo kun je een campagne opzetten en alle informatie die je daaruit haalt, kun je weer gebruiken om nog beter je SEO strategie uit te voeren. Zo kun je een betere zoekwoordenanalyse uitvoeren als je een SEA campagne uit hebt staan.
  • Do: Voor een klein bedrag kun je al een Adwords campagne opzetten. Doe dit dan ook! Probeer zoveel mogelijk uit. Door meerdere campagnes uit te voeren zal je er snel achter komen wat werkt voor jouw website. Door de data die je verzamelt kun je ook sommige campagnes uitsluiten.
  • Do: Door een advertentie uit te zetten zal je ook meer traffic genereren op je website dit bevordert natuurlijk ook je SEO.

 

  • Don’t: Begin niet zomaar aan Google Adwords. Zorg ervoor dat je de policy van Google Adwords hebt gelezen. De reden hiervoor is dat Google al snel bij het geringste foutje ervoor kiest om je te verbannen. Ook ben je dan gelijk je tegoed kwijt.
  • Don’t: Ga niet meteen met geld smijten op Google Adwords. Zorg er eerste voor dat je wat kleinere campagnes uitzet, zodat je er achter komt welke Campagne het beste werkt. Een AB test is hier belangrijk. Het is zonde als je in het begin veel geld uitgeeft, maar dat het weinig traffic en zelfs aankopen op je website genereerd.

Google adwords is een goede manier om meer traffic te generen op je website. Zorg ervoor dat je goed uitzoekt welke campagne het best werkt voor jou. Door goed te testen door middel van AB testen, zal je erachter komen hoe je Google Adwords het beste kan gebruiken. Vergeet ook zeker niet jezelf eerste in te lezen, zodat je beginnersfouten voorkomt.

 

 

 

 

 

Bronnen:

Geddes, b. (2015, 11 Juni). Advanced Google adwords. Geraadpleegd op 28 maart 2017, van
https://books.google.nl/bookshl=nl&lr=&id=1QKCAwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP31&dq=Adwords&ots=Ebh2ATI4ll&sig=i4s3zbPdb46txQtcc6RzwLINb6s#v=onepage&q=Adwords&f=false
Zagers, r. (2007, Februari). Beslissingssysteem Google adwords. Geraadpleegd op 28 maart 2017, van
http://doc.utwente.nl/66982/1/thesiszagers.pdf
Queromedia. (z.d.). Zoekmachine marketing. Geraadpleegd op 28 maart 2017, van
http://www.queromedia.be/nlnl/our-services/zoekmachine-marketing/verschil-seo-sea/
Expand online. (2012, 7 maart). Hoe sea en seo elkaar kunnen versterken. Geraadpleegd op 28 maart 2017, van
http://www.marketingfacts.nl/berichten/hoe-sea-en-seo-elkaar-kunnen-versterken
Dtg. (z.d.). Sea ontwikkelingen en trends. Geraadpleegd op 28 maart 2017, van
https://www.dtg.nl/kennis/kennisartikelen/online-adverteren/sea-ontwikkelingen-en-trends
IMU. (2010, 26 augustus). Google adwords. Geraadpleegd op 28 maart 2017, van
https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/google-adwords/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *