E-mailmarketing wat is het en wat zijn de trends?

E-mailen doen we al zo lang als ik me kan herinneren. Binnen het vakgebied online marketing is e-mail marketing het meest effectieve tool die je kan gebruiken om je klanten te benaderen. Je zou het niet zeggen, want wie klikt er nu op een advertentie in een mailtje? Toch werkt e-mailen nog steeds. De mailtjes zijn in de loop der jaren natuurlijk wel veranderd. Het is nu een uitdaging voor de bedrijven om de manier van e-mailen te gaan veranderen. Het wordt nu steeds belangrijker om potentiele klanten persoonlijk te benaderen. E-mailmarketing zal moeten blijven veranderen om effectief te blijven.

e-mailmarketing

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is een vorm van direct marketing die e-mail gebruikt om commerciële boodschappen naar je doelgroep te sturen. Mails kunnen dus gestuurd worden naar potentiele en huidige klanten. Niet elke mail kun je toewijzen aan e-mailmarketing. Heb je als doel: nieuwe klanten werven, bestaande klanten overtuigen om iets te kopen en relatiebeheer, dan kun je er vanuit gaan dat het om e-mailmarketing gaat (alexbecker’s channel, 2017). E-mailmarketing kent natuurlijk ook een aantal voordelen.  Zo is het goedkoop. Vergeleken met andere manier om je doelgroep te bereiken is e-mailmarketing vrij goedkoop. Een mailtje komt binnen paar seconde binnen. Je duwt als het ware een boodschap naar ze toe. Dit is natuurlijk anders als een advertentie op Facebook, wat toevallig gezien moet worden. Het is goed meetbaar. Je kunt zien of ze het mailtje openen. (wikipedia, 2017).

Nieuwe trends 2017

 Zoals ik al eerder vertelde, wordt het een uitdaging voor de bedrijven om e-mailmarketing interessant te houden. Er zijn een aantal trends die de verandering van e-mailmarketing in gang gaan zetten.

  • Personalisatie tot individueel niveau: Het personaliseren met voor een achternaam doen we al zo lang dat het niet meer speciaal is. Je moet nu veel verder gaan met personaliseren om de klant aan je te binden. Je kunt het gedrag van de klant/potentiele klant monitoren om te kijken wat de klant doet. Waar opent hij het mailtje op? Wat is zijn koopgedrag? Dit zijn aspecten die je in de gaten moet houden om de mails nog meer te personaliseren.
  • Kortere content: De lange mails met veel informatie is verleden tijd. Mensen hebben geen zin meer om lange mails te lezen. Het is nu aan de marketeers om met minder ruimte toch nog een krachtige boodschap naar buiten te brengen. Ook met de komst van smartphones maakt het lastiger om lange e-mails te sturen.
  • Automated marketing: Marketeers krijgen steeds meer te maken met technologie. Met de softwareprogramma’s van automated marketing kan er veel efficiënter gewerkt worden met e-mailmarketing. Zo kun je de leads sturen binnen het traject van de customer journey. Het automated programma moet ook meer voorkomen dat leads weglekken tijdens het traject.

 

E-mailmarketing zal belangrijk blijven de aankomende de jaren. Toch zal het ook drastisch moeten gaan veranderen wil e-mailmarketing nog effectief zijn bij je doelgroep. Het is belangrijk dat je vooral niet meer kijkt naar de behoefte van je doelgroep, maar naar de behoefte van het individu. Hou je dit in je achterhoofd bij het gebruik van e-mailmarketing dan moet je meer resultaat zien. Ik ben benieuw naar jullie mening over e-mailmarketing (Frankwatching, 2017).

 

Bronnen

Zonder naam. (z.d.). e-mailmarketing. Geraadpleegd op 1 juni 2017, van
https://nl.wikipedia.org/wiki/E-mailmarketing
Rein, M. (2016, 12 december). De 4 trends voor e-mailmarketing in 2017. Geraadpleegd op 1 juni 2017, van
https://www.frankwatching.com/archive/2016/12/12/de-4-trends-voor-e-mailmarketing-in-2017/
Becker, A. (2016, 23 februari). 3 keys to e-mailmarketing. geraadpleegd op 1 juni 2017, van