Adverteren op Instagram!

Wil je een jonge doelgroep bereiken? Dan is het misschien interessant om je te verdiepen in Instagram. Instagram is een social media platform dat vooral gebruikt wordt door jongeren. 50 Procent van alle Nederlandse jongeren van 15 tot en met 19 jaar is met Instagram bezig. Bij de ouderen valt nog winst te behalen. Bij volwassenen is het gebruik een heel stuk minder. Wanneer je als organisatie vooral de jonge doelgroep wilt bereiken, dan is het interessant om de mogelijkheden bij Instagram te bekijken (geheimvandesmith,2017).

Advertentie mogelijkheden

Instagram heeft drie advertentiemogelijkheden toegevoegd:

  1. Carrousel-advertenties
    Binnen deze advertentiemogelijkheid kunnen de gebruikers van Instagram door meerdere afbeeldingen swipen. Hierdoor is het mogelijk voor bedrijven om meerdere producten via de advertentie naar de doelgroep te communiceren.
  1. Foto-advertenties
    Met deze functie is er een mogelijkheid om een neutrale foto toe te voegen aan je account. Dit is wat de gebruikers van Instagram zelf ook gebruiken. Het plaatsen van een foto, waarbij er gecommuniceerd wordt naar de doelgroep. Bij deze advertentiemogelijkheid kun je kiezen tussen een portret of een landschap.
  1. Video-advertenties
    Hiermee kun je een video plaatsen, waardoor je je doelgroep bereikt. Door het gebruik van video’s zal de communicatie naar de gebruikers duidelijker worden. Instagram heeft bij de advertentiemogelijkheid een optie toegevoegd om een video van 30 seconden te laten zien, in plaats van 15 seconden.

Targeting opties

Bij Instagram is het net zoals bij Facebook mogelijk om een specifieke doelgroep te benaderen op basis van interesses en diverse demografische gegevens. Het wordt je aangeraden om meerdere opties te gebruiken om zo goed mogelijk je doelgroep te bereiken. De informatie hierover wordt verzameld bij de gebruikers van Facebook en Instagram. Ook worden er gegevens en informatie van gebruikers bij derde partijen in gekocht.

De kosten

De kosten van het adverteren op Instagram zal op dezelfde manier gaan als het adverteren op Facebook. Instagram zal drie mogelijkheden aanbieden:

  • Cost per click – CPC
    Bij Cost per click betaal je voor elke klik op jouw advertentie. Dit kan een klik zijn op afbeeldingen, button, comment of naam.
  • Cost per mille – CPM
    Bij CPM betaal je per 1000 weergaves. Via deze manier zal je advertentie bij een groot deel van je doelgroep te zien zijn.
  • Optimized CPM – oCPM
    Bij deze mogelijkheid kun je zelf bepalen hoeveel je wilt betalen voor een bepaalde actie. Kliks, bereik creëren en likes zijn voorbeelden van oCPM (tribal,2017).

Tijd om te adverteren

Ben je als bedrijf geïnteresseerd in Instagram, dan is het tijd om zo efficiënt mogelijk je doelgroep te bereiken. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met Instagram.

 

Bronnen:

Facebook. (z.d.). Business help. Geraadpleegd op 5 maart 2017, van
https://www.facebook.com/business/help/976240832426180
Smith, s. (2016, 17 Februari). Adverteren op Instagram. Geraadpleegd op 5 maart 2017, van
https://geheimvandesmith.nl/adverteren-op-instagram/
Brans, p. (2016, 11 Oktober). Adverteren op Instagram. Geraadpleegd op 5 maart 2017, van
https://www.tribal.nl/blogs/adverteren-op-instagram/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *