Facebook dwingt je om te adverteren!

Bedrijven kunnen er niet meer omheen. Facebook is een belangrijk platform om je doelgroep te bereiken. Facebook is met 1,79 miljard maandelijkse actieve gebruikers met een grote afstand op de tweede het meest gebruikelijke vorm van socializen. 1,18 miljard van de 1,79 miljard gebruikers checkt dagelijks zijn Facebook (interview,2017). De combinatie van de vele gebruikers en de specifieke segmentatiemethode maakt Facebook een interessante advertentiemogelijkheid. Het is zo makkelijk om je doelgroep te bereiken, wat zal volgen in een grotere naamsbekendheid, conversies en betrokkenheid (iq-leads, 2017).

Facebook zet bedrijven klem

Het is algemeen bekent dat je allang niet meer de meest recente content voor geschoteld krijgt. Tegenwoordig zie je alleen wat Facebook wil dat je ziet. De algoritmes van Facebook draaien op volle toeren om dit te realiseren. De algoritmes zorgen ervoor dat jouw organisch bereik kleiner wordt. De verwachting is zelfs dat het organisch bereik alleen nog maar gaat afnemen. Door de werkwijze van Facebook zullen je posts lang niet al jouw volgers bereiken. Wil je je doelgroep zo efficiënt mogelijk bereiken, dan heeft Facebook de keus voor je gemaakt. Je zult moeten adverteren (vaclassroom, 2017).

Voordelen Facebook adverteren

Ook al heeft Facebook de bedrijven buitenspel gezet, zal het interessant zijn om naar de advertentiemogelijkheid van Facebook te kijken. Facebook heeft een uitgebreid advertentie systeem, waarbij je zelfs met een klein budget een groot deel van je doelgroep kan bereiken. Je zult een goede strategie moeten bedenken om zo efficiënt mogelijk je campagne op te zetten.

 

Hieronder een aantal tips die je in gedachte moet houden:

  • Kies voor specifiek targetten
    De grootste fout die veel bedrijven maken is door niet specifiek te targetten. Door het bericht bij de juiste mensen te krijgen, zal je meer uit de advertentie halen.
  • Hou het simpel
    Facebook biedt aan dat je meerdere afbeelding kan gebruiken in advertenties. Ook kun je afbeeldingen combineren met video’s Doe dit niet! Gebruikers zitten hier simpelweg niet altijd op te wachten. Ook zien ze het dan meer als een advertentie. Hou het zo simpel mogelijk, zodat je een hogere klikratio krijgt.
  • Vraag om likes en shares
    Voor sommige zal dit als bedelen voelen. Maar het vragen om shares en likes zal zorgen voor meer interactie met je doelgroep.
  • Gebruik hashtags
    Hashtags is een geweldige tool om meer bereik te genereren. Het is mogelijk om te zoeken naar hashtags. Dit zal voor meer interactie zorgen. Gebruikers van Facebook zijn geneigd om de hashtags over te nemen. Ook kun je hashtags opzoeken om interactie te zien tussen potentiele klanten.
  • Deel reviews op Facebook
    Krijg je een tevreden recensie, deel deze dan op Facebook. Zo krijgen mensen inzicht op wat andere van je vinden. Niets kom sterker over dan een recensie van je klant.
  • Stel vragen
    Facebookgebruikers vinden het geweldig om mee te kunnen praten over onderwerpen. Door het stellen van vragen zal er interactie plaats vinden. Probeer er wel voor te zorgen dat je geen onderwerp aansnijdt wat bij sommige gebruikers gevoelig kan liggen.
  • Stemmen met like en deel knoppen
    Het is duidelijk dat Facebookgebruikers graag hun mening geven. Laat ze bijvoorbeeld kiezen tussen twee plaatjes, waarbij ze stemmen via de like en deel knoppen. Dit zorgt gegarandeerd voor meer shares en likes.

 

Good luck met Facebook adverteren.

Veel succes met het adverteren op Facebook. Facebook heeft er weleens waar, voor gezorgd dat de organische bereik niet veel meer waard is, maar ze hebben er wel een goede advertentiemogelijkheid voor terug gegeven. Deze tips zullen ervoor zorgen dat je een hogere Return on investment gaat krijgen. Ik hoor graag wat de resultaten zijn.

 

 

Bronnen

 

Vermoolen, L. (2016, 7 april).de 10 beste tips voor facebook adverteren. Geraadpleegd op 5 april 2017, van
https://www.iq-leads.nl/blog/de-10-beste-tips-voor-facebook-adverteren/
Vermeulen, G. (2014, 25 augustus). Adverteren op facebook voor beginners – how to. Geraadpleegd op 5 april 2017, van
https://www.frankwatching.com/archive/2014/08/25/adverteren-op-facebook-voor-beginners-how-to/
Oosterveer, D. (2017, 2 januari). Social media cijfers anno 2017. Geraadpleegd op 5 april 2017, van
http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-cijfers-anno-2017
Vaclassroom, (2013, 20 januari). Social media marketing. Geraadpleegd op 5 april 2017, van

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *