7 tips om je e-mailmarketing te optimaliseren

E-mailmarketing is een belangrijk onderdeel van online marketing. Het wordt een uitdaging om e-mailmarketing nog in leven te houden aankomende jaren. Jij kent het zelf vast ook wel. Elke keer als je je mail opent staan er een aantal commerciële mailtjes in je mailbox. Klik jij hier nog op? Veel mensen doen dat nog wel maar voor hoelang? In deze blog ga ik jullie een aantal tips geven om je e-mailmarketing te optimaliseren.


e-mailmarketing

1.Plaats de belangrijke boodschap niet in de afbeeldingen

Dit zorgt ervoor dat je boodschap snel duidelijk wordt. Zo blijf je toegankelijker voor de lezer. Als je de boodschap niet in de afbeeldingen zet kan de boodschap gelezen worden voordat de afbeeldingen geladen zijn.

2. Aandacht besteden aan je onderwerpsregel

Het onderwerp is heel belangrijk voor je clickrate. 33 procent van de ontvangers kijkt naar de onderwerpsregel om te beslissen om het mailtje wel of niet te openen. Dus denk hier goed over na. Probeer met de onderwerpsregel interesse te wekken.

 3. Maak de e-mail persoonlijk

Gepersonaliseerde e-mails werken een heel stuk beter. Ook zal je bij het personaliseren van de e-mails merken dat de click through rate stijgt. Het spreekt natuurlijk voor zich dat de conversie natuurlijk ook stijgt. Het is belangrijk dat je een band opbouwt met de klant. Is die klik er tussen jouw bedrijf en de klant dan zal het veel makkelijker worden om hem te begeleiden in de customer journey traject.

4. Mobile responsive

Zorg ervoor dat de mailtjes die je stuurt ook goed geopend kunnen worden op mobiele devices. 56 procent van de verzonden e-mails wordt geopend op een mobiele telefoon. Als je hier niet naar om kijkt dan kan het zijn dat lezers de mailtjes niet meer openen, omdat ze dan moeten gaan inzoomen. Hierdoor zal je veel klanten mislopen

5. Gebruik interactieve content

Gebruik interactieve content zoals: Video’s, Gifjes en Polls. Het nodigt mensen uit om interactief bezig te zijn met jouw boodschap.

6. Call to action

Let op dat je bij een mailtje duidelijk laat worden wat de klant moet doen. Een Call to action. Je kunt hier bijvoorbeeld met buttons werken die verwijzen naar een video of jouw website.

7. Timing

Zorg ervoor dat de timing van het versturen van het mailtje goed is. Zit je in de b2b markt? Zorg er dan voor dat je de mailtjes vooral op kantoortijden stuurt. De beste dagen dat je dit kan doen is op een dinsdag en donderdag ochtend, omdat dan de meeste aanwezig zijn op kantoor. Heb je jongeren als doelgroep? Dan is het slimmer om het mailtje aan het eind van de middag te sturen. Kijk goed wie je doelgroep is en wanneer ze actief hun e-mails lezen. Test ook goed uit met verschillende soorten mails. Zo kom je erachter welke mail goed werkt en welke niet (Frankwatching, 2017).

Met al deze tips zal je meer uit je e-mailmarketing campagne halen. Monitor goed wie je doelgroep is en denk eens out of the box. Het standaard mailtjes sturen werkt niet meer. Ik zelf vind e-mail een effectieve manier om je doelgroep te bereiken. Het is alleen zoals ik hierboven beschrijf dat de e-mails persoonlijker moeten. Het is een hele uitdaging om met nieuwe tactieken te bedenken om zo nog beter je doelgroep te bereiken. Het zou leuk zijn als er lezers zijn die hun ervaringen zouden willen delen!

 

Bron

Schoonis, J. (2017, 22 mei). Pak de aandacht 8 tips voor optimale e-mailmarketing. Geraadpleegd op 5 Juni 2017, van
https://www.frankwatching.com/archive/2017/05/22/pak-de-aandacht-8-tips-voor-optimale-e-mailmarketing/